Tip 1: maak gebruik van een pakkende titel
De 1e tip van dit artikel is om een pakkende titel te gebruiken. De bedoeling is natuurlijk dat degene naar wie jij een nieuwsbrief verstuurt, dat diegene hem ook opent en gaat lezen. Een goede titel kun je op verschillende manieren formuleren. Om hiervan een voorbeeld te geven, zou je de onderstaande voorbeelden in overweging kunnen nemen. Voor ons, RELCOMM
zouden de volgende titels passend zijn:
- Een vraag (Wil jij ook een online nieuwsbrief met 25% conversie?)
- Een uitleg (Waarom online nieuwsbrieven belangrijk zijn in 2022)
- Een belofte (Verbeter in 5 simpele stappen jouw online nieuwsbrief!)
De titel is het eerste wat de lezer zal zien, wanneer jouw online nieuwsbrief in zijn mailbox belandt. Als deze de lezer niet aanzet om jouw nieuwsbrief te openen, dan zal de ontvanger het ook nooit lezen. Sterker nog, wanneer de ontvanger de e-mail niet opent is de kans van converteren nihil. Bij het opzetten van een succesvolle e-mailcampagne is het formuleren van een sterke titel dus enorm belangrijk.
Tip 2: Bepaal de doelgroep
Het is belangrijk om je goed te realiseren wie er tot de doelgroep behoort. Je kunt niet elke doelgroep op dezelfde manier en met dezelfde content benaderen. Iedere doelgroep heeft zijn eigen interesses, eigenschappen, maar ook kennis.
Doelgroepen zijn bijvoorbeeld te onderscheiden naar:
- Leeftijd
- Geslacht
- Koopgedrag
- Interesses
Nu je je doelgroep hebt bepaalt, weet je dus ook de behoeftes van je ontvangers. In de nieuwsbrief, en met name in de onderwerpregel, kan je goed inspelen op deze behoefte. Houd hier dus rekening mee als je jouw nieuwsbrief gaat maken.
Stel jezelf daarbij de volgende vragen:
- Welke boodschap wil ik overbrengen?
- Welke verwachtingen heeft de ontvanger?
- Hoe maak ik de verwachtingen waar?
Met deze vragen kun je ervoor zorgen dat jouw inhoud van de gemaakte nieuwsbrief aansluit op die van de behoefte van de doelgroep.
Tip 3: Verzend je nieuwsbrief op een optimaal tijdstip
Nu is het nog de kunst om je nieuwsbrief op het juiste tijdstip te versturen. Stel jezelf de vraag: op welk tijdstip zou mijn doelgroep hun e-mails lezen? Stuur je nieuwsbrief dan kort voor dit tijdstip. Als je te vroeg bent dan zullen ander e-mails al boven jouw online nieuwsbrief staan.
Voor nieuwsbrieven gericht op bijvoorbeeld bedrijven kun je de nieuwsbrief het best rond kantooruren sturen. Voor nieuwsbrieven gericht op consumenten is het raadzaam tussen 12 uur ’s middags en 9 uur ’s avonds de nieuwsbrief te versturen. Hou vooral rekening met het tijdstip van verzending als je een internationale doelgroep hebt. Het is niet optimaal als een nieuwsbrief die jij om 12 uur ‘s middags verstuurd vanuit Nederland om 6 uur ’s nachts in Amerika aankomt.
Tip 4: Een goede conversiedoelstelling instellen
Wanneer je te veel keuzes hebt raak je verwend door alle keuzes. Het verminderen van de opties kan de conversies zeer effectief verhogen. Het type conversie dat centraal staat hangt af van het doel van de mailing. Als de nieuwsbrief bijvoorbeeld gebruikt wordt voor webshop aankopen, dien je een selectie van relevante producten te tonen.
Het doel van onze nieuwsbrieven is 9 van de 10 keer lezers naar onze website sturen. Dit kun je doen door je online nieuwsbrief een eenvoudige en duidelijke layout te geven en alles klikbaar te maken. Als een lezer de e-mail eenmaal heeft geopend dan is de kans groot dat hij ook geïnteresseerd is in de producten/diensten die jouw bedrijf levert. Vandaar dat het van groot belang is om de verwijzing naar je website erg makkelijk te maken.
Het is dan ook van belang dat de website waarnaar verwezen wordt voldoet aan de verwachtingen van de lezer. Als de lezer bijvoorbeeld op een aanbieding klikt van een specifiek product, laat de links dan ook verwijzen naar de product pagina van dat product.
Ben jij nog niet helemaal tevreden over je huidige website? Laat dan een website maken door onze specialisten.
Tip 5: Zorg voor een call to action
Tot slot is het belangrijk om een call to action aan je nieuwsbrief toe te voegen. Met een call to action kun je lezers aanzetten tot het uitvoeren van een handeling. Dit kan een bezoek aan je website zijn, maar ook het aanschaffen van specifieke producten. Mocht je een lezer naar een blog willen leiden, dan is het belangrijk dat deze blog over een nieuwe call to action beschikt.
Het kan de moeite waard zijn om de oproep tot actie vanuit het perspectief van de lezer te formuleren. Dit helpt om klanten nog directer aan te spreken.
Everything is very open with a precise description of the challenges. It was definitely informative. Your website is very useful. Thank you for sharing!
You need to take part in a contest for one of the best sites on the web. I most certainly will highly recommend this web site!
I needed to thank you for this very good read!! I absolutely loved every bit of it. Ive got you bookmarked to look at new stuff you postÖ
Howdy! I just would like to offer you a huge thumbs up for your excellent info youve got here on this post. Ill be coming back to your site for more soon.
Greetings! Very useful advice in this particular article! Its the little changes that make the greatest changes. Many thanks for sharing!
You need to be a part of a contest for one of the finest websites online. I am going to highly recommend this website!
This is the perfect website for anyone who wants to understand this topic. You know a whole lot its almost tough to argue with you (not that I actually would want toÖHaHa). You definitely put a fresh spin on a topic which has been discussed for years. Excellent stuff, just great!
Good day! I simply would like to offer you a huge thumbs up for your excellent info youve got here on this post. Ill be coming back to your blog for more soon.
You should take part in a contest for one of the greatest sites on the web. Im going to recommend this web site!
Good post. I learn something new and challenging on websites I stumbleupon everyday. Its always exciting to read through articles from other writers and use something from other web sites.
May I simply say what a relief to uncover a person that actually knows what they are talking about on the net. You certainly realize how to bring an issue to light and make it important. More and more people should check this out and understand this side of the story. Its surprising you are not more popular since you surely have the gift.
An interesting discussion is definitely worth comment. I believe that you ought to write more on this topic, it may not be a taboo matter but usually people dont speak about such subjects. To the next! Cheers!!